TWijs Academie

"Leren van en met elkaar"

Gebruik je rekenmethode op een virtuoze manier

Datum: 11-10-2018
Tijd: 15:45 - 17:45
Inschrijven: Inschrijven van 04-07-2018 tot 08-10-2018
Locatie: De Waddenschool - Molenwijk
Door: ABC
Doelgroep: leerkrachten, onderwijsassistenten en rekencoördinatoren
Duur: 2 uur
Aantal plaatsen: 12
Plaatsen beschikbaar: 7
Log in om in te schrijven

Algemene informatie

Rekenen: veel leerkrachten voelen de druk om de rekenmethode van voor naar achteren door te werken en alle opgaven te laten maken. Maar het kan ook anders! Hoe kun je betekenisvol rekenles geven en bewust keuzes maken in je rekenaanbod?

Essentie
In deze workshop doe je inspiratie op om ruimte te creëren om de rekenmethode los te laten zonder het doel van het rekenonderwijs uit het oog te verliezen. Aangezien je pas los kunt laten als je het hebt vastgehouden, gaan we in op de modellen achter de methode en manieren waarop dat is uitgewerkt. Vervolgens krijg je praktische handvaten om te gaan variëren, al naar gelang de behoeften van je groep. Met als doel dat alle leerlingen met nog meer plezier gaan rekenen.

Resultaten
• Je bent je (weer) bewust van de logica achter de opbouw van rekenmethodes
• Je hebt inspiratie opgedaan om de lesstof anders aan te bieden
• Je weet hoe je de rekenstof kunt aanbieden voor de sterke rekenaars en voor de zwakkere rekenaars

Opbouw
In deze workshop van twee uur ga je aan de hand van het hoofdlijnen model, het handelingsmodel en de taxonomie van Bloom kijken naar het lesdoel en de rekenopgaven. We onderzoeken hoe de fases van het hoofdlijnenmodel en het handelingsmodel terug te zien zijn in de rekenlessen en we oefenen met het stellen van hogere orde denkvragen. We gaan praktisch aan de slag met elkaar en je krijgt tips hoe je de rekenstof kunt aanbieden voor de sterke rekenaars en voor de zwakkere rekenaars.