TWijs Academie

"Leren van en met elkaar"

Programmeren en coderen

Datum: 21-03-2018
Tijd: 13:30 - 16:30
Inschrijven: Inschrijven van 05-07-2017 tot 19-03-2018
Locatie: Bos en Duinschool
Door: Greetje van Dijk, Onderwijs Advies
Duur: 4x 3 uur
Aantal plaatsen: 13
Plaatsen beschikbaar: 5
Log in om in te schrijven

Algemene informatie

Er zijn landen waar leerlingen in het basisonderwijs 1 uur per week leren programmeren. Is dat iets voor uw leerlingen? Alleen voor de bollebozen of juist voor elk kind?

Tijdens deze cursus ontdekt u dat leren programmeren en coderen een onderdeel is van de 21e eeuwse vaardigheid 'Computational thinking'. Dit gaat niet alleen over het werken met computers maar ook over het ontwikkelen van uw creativiteit, leren samenwerken... en het plezier als het lukt om de computer iets te laten doen dat u zelf hebt bedacht. Er zijn veel goede, gratis programma's. In deze cursus verkent u een of meer programma's die passen bij uw leerlingen (groep 1 t/m 8), u leert hoe u de leerlingen kunt volgen in hun programmeer-ontwikkeling. U krijgt de ruimte om uw eigen vaardigheden te vergroten. Tegelijkertijd ziet u in dat u zelf geen programmeerexpert hoeft te zijn om leerlingen toch adequaat te begeleiden. Daarnaast wordt aandacht besteed aan visieontwikkeling: u krijgt handvatten om binnen uw school te starten met een leerlijn computational thinking. Durft u het aan om uw leerlingen aan te moedigen hier veel beter in te worden dan u bent? In deze cursus gaat u de uitdaging aan!

Bijeenkomst 1
• Inleiding over computational thinking, coderen en 21e eeuwse vaardigheden
• Verkennen van offline programmeren, ervaren van de kracht van computational thinking
• Leren over 'pair-programming' waarmee communicatie het leren programmeren ondersteunt
• Starten met een structurele aanpak (alle groepen)
• Volgen van de resultaten
• Oriëntatie op eigen leervraag

Bijeenkomst 2 en 3
• Delen van ervaringen
• Verkennen van diverse programma's en materialen (naar keuze circuit of verdieping)
• Doorgaande leerlijn programmeren- de elementen
• Doorgaande leerlijn programmeren- mogelijkheden in jouw school
• Uitwerken en vaststellen leervraag.

Bijeenkomst 4
• Presentaties leervragen
• Beoordeling en evaluatie in een leerlijn programmeren

Resultaat
- Deelnemers zijn in staat om coderen en programmeren in hun lessen op te nemen;
- Deelnemers zijn geïnformeerd over de leerlijnen computational thinking;
- Deelnemers hebben hun eigen codeer- en programmeervaardigheden vergroot en ervaring opgedaan met het coderen van robots;
- Deelnemers hebben kennis vergroot over middelen en materialen met betrekking tot bevorderen van computational thinking;
- Deelnemers zijn in staat om een leervraag op het gebied van coderen en programmeren uit te werken en deze in een presentatie te delen

Data
18 oktober
22 november
29 november
21 maart