TWijs Academie

"Leren van en met elkaar"

Project-Based Learning bij wereldoriëntatie

Datum: 10-04-2019
Tijd: 14:30 - 17:00
Inschrijven: Inschrijven van 04-07-2018 tot 05-04-2019
Locatie: TWijs servicebureau
Door: ABC
Doelgroep: Leerkrachten groep 3 t/m 8
Duur: 2,5 uur
Aantal plaatsen: 14
Plaatsen beschikbaar: 8
Log in om in te schrijven

Algemene informatie

Betrokkenheid van kinderen vergroten door te werken aan grote vraagstukken in de klas

Kinderen zijn van nature geboeid door de grote vraagstukken van onze samenleving, zoals duurzaamheid en rechtvaardigheid. Door te werken met "rijke vragen" en uitdagingen binnen de kaders van wereldoriëntatie, ontwikkelen kinderen hun creativiteit, terwijl ze nieuwe kennis opdoen. Hoe kan je als leraar die natuurlijke betrokkenheid van kinderen zich laten vormen tot een ware leerhouding? Hoe laat je wereldoriëntatie echt tot leven komen?

Essentie
Het werken aan projecten wordt vaak ingezet op scholen om de motivatie te bevorderen en om vakoverstijgend te werken. Project-Based Learning onderscheidt zich van ander projectwerk doordat de kinderen werken aan een oplossing voor een "echt" probleem. Wat heeft dit voor effect op jouw rol als leraar? Hoe differentieer je voor de verschillende niveaus binnen je klas? De methodiek van Project-Based Learning biedt strategieën die je kunt toepassen om de onderzoekende houding van al je leerlingen te stimuleren en ondersteunen. In deze workshop leer je deze strategieën kennen en toe te passen bij de lessen wereldoriëntatie.

Resultaten
• Je bent op de hoogte van algemene uitgangspunten over wat het "actief leren" inhoudt binnen de kaders van Project-Based Learning
• Je weet hoe je "rijke vragen" en uitdagingen kunt inzetten zetten om de natuurlijke betrokkenheid van kinderen te vergroten bij het leren van nieuwe kennis
• Je hebt praktische tips en handvatten gekregen hoe je deze strategieën kunt inzetten om zelf "rijke vragen" en uitdagingen te ontwerpen bij de lessen wereldoriëntatie.

Opbouw
In deze workshop van 2,5 uur leer je de achtergronden van het "Project-Based Learning. Aan de hand van theorie over de meeste belangrijke uitgangspunten van deze manier van werken, gaan we praktisch aan de slag met "rijke vragen" die de kinderen activeren om nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Aan de hand van coöperatieve samenwerkingsvormen gaan we oefenen, kennis delen en good practices uitwisselen. Aan het eind van de workshop krijg je een handige hand out die je kunt gebruiken in de klas.