TWijs Academie

"Leren van en met elkaar"

Formatief rekenonderwijs

Datum: 16-02-2021
Tijd: 15:45 - 18:15
Inschrijven: Inschrijven van 11-06-2020 tot 12-02-2021
Locatie: Online
Door: ABC
Doelgroep: Leerkrachten middenbouw en bovenbouw, rekencoördinatoren en intern begeleiders
Duur: 2,5 uur
Aantal plaatsen: 16
Plaatsen beschikbaar: 8
Log in om in te schrijven

Algemene informatie

Zou je iedere leerling willen laten zien dat hij kan groeien op het gebied van rekenen? Vind je het belangrijk dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces? Wil je de focus leggen op het leerproces en niet op 'het juiste antwoord geven'. Dan is deze workshop voor jou.

Essentie
Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld. In deze workshop leer je hoe je leerlingen bij rekenen vooruit helpt in hun leerproces: o.a. door feedback te geven, vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een 'goed' leerresultaat eruit ziet. Leerlingen krijgen tijdens de rekenles feedback van jou als leerkracht, maar ook van hun klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het 'leren rekenen' zichtbaar.

Resultaten
- Je weet wat de ingrediënten zijn van formatief (reken)onderwijs;
- Je leert hoe je een rekenles effectief kunt beginnen, o.a. met beginactiviteiten, vraagstrategieën en succescriteria bij een leerdoel;
- Je leert hoe leerlingen zichzelf kunnen verbeteren door te werken met praatmaatjes, goede voorbeelden, feedback van zichzelf, de leerkracht en elkaar.

Opbouw
In deze workshop van 2,5 uur leer je wat de ingrediënten zijn van formatief rekenonderwijs en hoe je deze kunt toepassen in het rekenonderwijs. In de workshop wordt gewerkt met concrete vragen en situaties vanuit de onderwijspraktijk. Je krijgt verschillende tools mee die je direct kunt toepassen.

Online
De training wordt online gegeven, je ontvangt de link via de trainer.